SOTE LEAKS

Uutisia ja tapahtumia - Soteasiakkaan näkökulmasta


1.9.2018

Blogi on muuttanut uuteen osoitteeseen:

UUTTA Puhelinpalvelu aukeaa tiistaina 4.9.

Puhelimeen soittaminen maksaa vain oman operaattorin määrittelemän hinnan verran. Mitään ylimääräisiä maksuja ei kerätä ja siihen voi soittaa rajattomalla puhelupaketilla ilmaiseksi.

Palvelu on auki alkuun tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 12-13, mutta tarvittaessa lisäämme palvelun aukioloaikaa.

Mieti etukäteen lyhyt selkeä kysymys, mihin haluat vastauksen.




21.11.2017 BLOGI AVATTU!

Soteasiakkaana Suomessa

Lue myös Uusia tuulia Työmajakassa!


2.7.2017

Talvi ja kevät oli niin kiireistä aikaa, että kirjoittelu tähän blogiin jäi vähemmälle. Toivottavasti olette voineet seurata Twitteriä, jota on ollut nopeampi päivitellä ja siellä jakaa/twiittailla uutisia.

Yhdistyksen tilanteesta:

Pitkä työ on takana, suunnittelua, verkostoitumista, yhteistyökumppaneiden etsimistä, rahoitushakuja, on neuvottu ja vastailtu kysymyksiin ja paljon muuta. Että ollaan tässä pisteessä, on tähän kaikkeen todellakin kulunut muutama vuosi aikaa.

Minut on yllättänyt avunpyyntöjen määrä ja se, että vaikka suurin osa on tuttua asiaa ja nopeasti neuvottu, niin hyvin paljon on tullut vaikeita monta vuotta jossain prosessissa olleita tapauksia, joissa asiakkaat läheisineen ovat olleet lopen uupuneita. Hyvä yhteistyöverkosto on ollut monesti tarpeen ja sitäkin kautta ovat asiakkaat saaneet apua.

Kesän aikana selviää moni asia, miten ja missä muodossa yhdistys jatkaa, milloin palveluita aukeaa lisää, milloin saadaan tekijöitä lisää ja saadaan nettisivut parempaan kuntoon, sekä tuotttua sisältöä, ym.

Työ on tuottanut tulosta, media on huomannut yhdistyksen ja sen toiminnan tavoitteet ja sitä kautta keskustelu jatkuu seuraavaksi tiistaina 4.7. klo 7.17 MTV:n Huomenta Suomen lähetyksessä, jonne minut kutsuttu keskustelemaan Kelan pääjohtaja Elli Aaltosen kanssa järjestelmän solmukohdista, siitä onko järjestelmä liian vaikea ja kankea sen käyttäjille ja miten järjestelmiä pitäisi kehittää.

Odotan keskustelua innolla ja koska aamulähetyksessä voidaan vain pintaa hiukan raapaista, niin toivon että keskustelu jatkuu ja asiakkaan näkökulma pääsee esille kehitystyöhön.


26.10.2016

Yhdistyksen ja tulevan palvelun esittelyä Meilahden Tornisairaalassa yhteistyössä OLKA-potilastukipisteen kanssa. Paikkana tornisairaalan sisääntuloaula, jossa sijaitsee OLKA-potilastukipisteen Teema-tila.

"OLKA on sairaalan ja järjestöjen yhteistoimintaa. Toiminnan tavoitteena on tarjota
mahdollisuus potilaan ja heidän läheisensä kiireettömään kohtaamiseen sekä antaa tukea sairauteen sopeutumisessa. OLKA-toimintaan kuuluvat sairaaloissa sijaitsevat OLKA-pisteet sekä vapaaehtoistoiminta.

OLKA-pisteet tarjoavat

  • Aikaa kohdata kasvokkain
  • Ammattilaisen ja vapaaehtoisen tukea
  • Tietoa vertaistuesta ja vertaistuen välitystä
  • Tietoa potilasjärjestöjen ja sairaalan tukimuodoista
  • Potilasjärjestöjen ja sairaalan yksiköiden teemapäiviä"


Esittelytila oli vilkaskulkuisen käytän varrella. Potilaita, hoitohenkilökuntaa, vierailijoita ja muita ihmisiä kulki kaiken aikaa ohitse. Muutaman tunnin aikana moni pysähtyi pöytämme äärelle kyselemään yhdistyksestä ja toivotti uudenlaisen avun lämpimästi tervetulleeksi. Paljon kysyttiin muitakin asioita kuten esim. mistä löytyy jokin paikka. Muutamia keskusteluitakin käytiin miten kannattaisi menetellä tietyissä tilanteissa.

Päivä oli kiireinen ja täynnä hyviä kohtaamisia. Joillakin oli vain tarve tulla kuulluksi ja joillakin isompia huolia. Mieleen jäi erityisesti se, miten tärkeää on joskus pelkkä kuuntelu. Taakka voi keventyä merkittävästi, kun joku kuuntelee ja osoittaa myötätuntoa ilman, että tarvitsisi sen enempää ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin.