mitä tapahtui? - Jäikö hoito saamatta tai saitko kielteisen päätöksen?

Palautteita henkilöiltä, joita olemme auttaneet. Tietosuojan takia emme mainitse nimiä, emmekä julkaise kuvia, jos henkilö ei välttämättä itse halua.

Tarinoita myös keskeneräisistä prosesseista.

Haluatko oman tarinasi tähän? Ota yhteyttä info@neuvonta.fi tai nimettömänä palautelomakkeella.

OIKEUDEN VOITTO - Tarinat, joissa onnellinen loppu

Nainen 76-vuotta:
"En edes tiennyt, mihin minulla on oikeus! Nyt on eläkkeensaajan hoitotuki, invaparkkikortti miehen autoon minua varten ja pääsen ensimmäisen kerran Kelakuntoutukseen ja lisäksi minulle haetaan vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluita. Elämä helpottui kertalaakista ja voin viettää vielä vuosia kotona".

Mies, 58-vuotta:
"Eläkehakemukset ja –päätökset ovat aikamoinen savotta, kiitollinen tällaisesta avusta! ilman sinua pähkäilisin varmaan vieläkin mitä pitäisi tehdä, kun selkä ei kestä vuosikausia tekemääni raskasta fyysistä työtä enää. Nyt kokeillaan lyhyempää viikkoa kevennetyllä työllä".

Mies, 27-vuotta:
"Tiesin kyllä, että voisin saada fyysisesti vammaisena kuljetuspalvelulisä tavaroiden kantamiseen, mutten vain kehdannut ja osannut. Kiitos avustanne!"

Nainen, 40-vuotta:
"Aivan käsittämätöntä, että minulle ei ole kukaan kertonut, että saamani kielteiset päätökset eivät ehkä olisikaan olleet laillisia ja nyt sain ns. kättä pidempää miten haen oikaisua. Lämmin kiitos auttajille!"

MUITA TARINOITA

Nainen, 80-vuotta:

Iäkäs ihminen kaatui ja meni lähimmälle julkiselle terveysasemalle hakemaan apua. Takaraivossa kuhmu, avohaava, seurasi huimausta, päänsärkyä ja muita oireita. Terveysasemalla hoitaja ei suostunut ottamaan potilaaksi, koska ei ollut ko. terveysaseman asiakas, ja kehotti menemään muualle ja kirjoitti potilaalle lapulle paikan nimen ja osoitteen, jonne voisi mennä. Potilas olisi voinut saada vaikka aivoverenvuodon, joten kyseessä vakava virhe.

Tästä tehtiin muistutus hoitopaikan vastuulääkärille. Asia hoitui yhdellä puhelinsoitolla, jonka aikana kirjoitin muistutuksen, lähetin sen vastuulääkärille ja kopion asiakkaalle. Asiakas ottaa uudelleen yhteyttä, mikäli tarvitsee vielä apua.

Finlex, Terveydenhuoltolaki 50 §:ssä sanotaan, että kiireellinen hoito on aina annettava potilaalle riippumatta asuinpaikasta.

"Kiireellinen sairaanhoito, mukaan lukien kiireellinen suun terveydenhuolto, mielenterveyshoito, päihdehoito ja psykososiaalinen tuki on annettava sitä tarvitsevalle potilaalle hänen asuinpaikastaan riippumatta. Kiireellisellä hoidolla tarkoitetaan äkillisen sairastumisen, vamman, pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen edellyttämää välitöntä arviota ja hoitoa, jota ei voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista."